SION: Stuurgroep Integraal Overlandvliegen Nederland
Geplaatst door webmaster op 01-01-2014 01:00

Welkom op de website van de Stuurgroep Integraal Overlandvliegen Nederland !!

SION heeft als doel het stimuleren van het overlandvliegen in een ontspannen sfeer, op vaak een nieuwe lokatie en zonder wedstrijdelement. De doelgroep is de beginnende overlandvlieger. Overlandvliegen is leuk, laten we het gaan doen!

Waarom SION
Bij de meeste clubs ontbreekt het aan een duidelijke vervolgopleiding tot overlandvliegen (VVO2). Zeker indien er binnen de club een beperkte overlandcultuur heerst en overland vliegen niet gestimuleerd wordt, zijn er tal van drempels te nemen voordat een prille GPL-houder zijn eerste overland(s) gaat vliegen.

Vanaf het eigen veld kan doorgaans niet doordeweeks gestart worden, zijn de thermische condities slecht of verhindert de luchtruimtestructuur een overlandvlucht. In het weekend zijn er weinig kisten voor overlandvliegen beschikbaar. Een beginnend overlandvlieger krijgt in de regel geen toestemming om alleen een kist mee te nemen naar een vreemd veld, zonder eigen instructeur. Ophalers, materiaal en vervoer moeten geregeld worden en last but not least, hoe staat het met de vluchtvoorbereiding? Op de dag zelf (lokale regels op het vreemde veld, meteo, notams, route, briefing door instructeur) en op de lange termijn (overlandvlieg theorie in de winter) . Allemaal zaken die de voor de beginnende overlandvlieger nieuw zijn en tegelijk op hem af komen.

SION wil deze drempels wegnemen door het organiseren van overlandvliegweken voor beginnende overlandvliegers (minder dan tien overlands). Samen met gelijk gestemden in een beschermde en stimulerende omgeving een paar overlands maken gedurende een week. Door een of twee keer deel te nemen wordt zo in korte tijd een solide basis gelegd voor het structureel en duurzaam overlandvliegen. Klik op "Lees meer".


Uitgebreid nieuws

Welkom op de website van de Stuurgroep Integraal Overlandvliegen Nederland. SION heeft als doel het stimuleren van het overlandvliegen in een ontspannen sfeer, op vaak een nieuwe lokatie en zonder wedstrijdelement. De doelgroep is de beginnende overlandvlieger. Overlandvliegen is leuk, laten we het gaan doen!

Waarom SION
Bij de meeste clubs ontbreekt het aan een duidelijke vervolgopleiding tot overlandvliegen (VVO2). Zeker indien er binnen de club een beperkte overlandcultuur heerst en overland vliegen niet gestimuleerd wordt, zijn er tal van drempels te nemen voordat een prille GPL-houder zijn eerste overland(s) gaat vliegen.

Vanaf het eigen veld kan doorgaans niet doordeweeks gestart worden, zijn de thermische condities slecht of verhindert de luchtruimtestructuur een overlandvlucht. In het weekend zijn er weinig kisten voor overlandvliegen beschikbaar. Een beginnend overlandvlieger krijgt in de regel geen toestemming om alleen een kist mee te nemen naar een vreemd veld, zonder eigen instructeur. Ophalers, materiaal en vervoer moeten geregeld worden en last but not least, hoe staat het met de vluchtvoorbereiding? Op de dag zelf (lokale regels op het vreemde veld, meteo, notams, route, briefing door instructeur) en op de lange termijn (overlandvlieg theorie in de winter) . Allemaal zaken die de voor de beginnende overlandvlieger nieuw zijn en tegelijk op hem af komen.

SION wil deze drempels wegnemen door het organiseren van overlandvliegweken voor beginnende overlandvliegers (minder dan tien overlands). Samen met gelijk gestemden in een beschermde en stimulerende omgeving een paar overlands maken gedurende een week. Door een of twee keer deel te nemen wordt zo in korte tijd een solide basis gelegd voor het structureel en duurzaam overlandvliegen.

In het algemeen is de opleiding tot GPL-houder bij elke club goed geregeld en zijn een aantal van deze beginnende zweefvliegers gemotiveerd om dit bewijs te behalen. Als je goed naar dit proces kijkt kun je ook zien dat de meesten die beginnen met zweefvliegen wel solo komen, maar dat hierna de eerste afhakers zich melden. In de regel blijft men nog wel een jaartje solovliegen; men probeert nog de theorie en met wat afwijzingen op zak is het daarna toch echt wel snel gedaan. Blijkbaar is ofwel de drempel voor het behalen van de theoriecertificaten te hoog of slaat de verveling toe. De eerste schifting is een feit met als droevig resultaat van de aangemelde dbo-ers er na 1 jaar nog de helft over is.

Een 2e schifting vindt plaats na het behalen van het GPL. Vrij snel hierna wordt met een passagiersaantekening op zak de familie rondgevlogen en tegelijkertijd de hogere types gevlogen binnen de club. Blijkbaar slaat dan echt de verveling toe en na 5 jaar zijn er nog 1 a 2 over die begonnen zijn. Als je vervolgens eens kijkt naar de leden die na 5 jaar nog in de vereniging zijn, betreft dit meestal leden die hun lol halen uit bestuursactiviteiten, instructie, overland- of wedstrijdvliegen.

Dus meer aandacht voor overland vliegen gedurende opleiding en hieraan proeven zal de motivatie voor het behalen van het GPL vergroten en kan betekenen dat je ook nog na 5 jaar lid bent en ook blijft.

Als je nu kritisch kijkt naar dit alles kom je tot volgende conclusies: We besteden heel veel tijd en geld aan de beginopleiding en veel mensen haken af. Ledenaantallen lopen terug en zaken als transponders en dure medische keuringen maken het allemaal zeker niet leuker. Is dan de Nederlandse zweefvliegerij ten dode opgeschreven? SION denkt van niet mits we er voor kunnen zorgen dat de leden die we nu hebben, ook voor de langere termijn kunnen behouden. Hoe? Door mensen te laten ervaren hoe leuk en relatief eenvoudig overlandvliegen nu is eigenlijk is. Met als uiteindelijk doel: minder leden verloop en (op termijn) weer groeien.

Op clubniveau kan je hier ook veel aan doen. Neem bijvoorbeeld eens een solist mee in de tweezitter en maak een overland en laat hem/haar eens zien wat het is om buiten zichtafstand van het eigen veld te vliegen. Organiseer in de winter een praktische theoriecursus overlandvliegen.Ontbreekt het aan kennis binnen de club dan wil SION graag wat komen vertellen.